De eerste dagen werken - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu De eerste dagen werken - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu

De eerste dagen werken

Door: Janet de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janet

13 September 2017 | Tanzania, Nyangao

Dinsdag heb ik mijn eerste werkdag gehad. De grootste uitdaging op dit moment is de taal. Er zijn slechts een paar verpleegkundige die Engels spreken maar het over grote gedeelte spreekt het niet en verstaat het niet. Helaas kan ik nog bijna geen Swahili wat de communicatie erg lastig maakt. Ook patiënten spreken geen Engels. Op dit moment ligt mijn prioriteit dus bij het leren van de taal.

De afgelopen dagen en de komende dagen sta ik op gang 6, dit is de "privé" gang. Patiënten liggen hier maar met z'n 2e op een kamer in plaats van met 10 patiënten. De patiënten die hier willen liggen moeten contant extra betalen. De hoofdzuster heeft mij uitgelegd dat ze voor een "privé" kamer ongeveer 100.000 shilli per week wat gelijk staat aan ongeveer 35/40 euro. Iedere behandeling die een patiënt wil krijgen betalen ze extra voor. De gang is opgedeeld in 8 kamers, 4 van de 8 kamers hebben een eigen badkamer met toilet. De andere 4 kamers maken gebruik van het toilet op de gang.

De zorg die hier verleend word door de verpleging is totaal anders dan in Nederland. Het werk wat voornamelijk gedaan word door de verpleging is papierwerk. Alles wat gedaan word moet opgeschreven worden, computers worden hier nog niet gebruikt dus alles gaat met de hand. Ook ben je als verpleegkundige veel bezig met het schoonhouden van de gang en de kamers, als de dokter langs komt loop je mee op de arts visite en als de arts zegt dat er iets moet gebuiken kwa handelingen worden deze later op de dag uitgevoerd door de verpleging. De ADL (wassen, kleden, eten geven ect.) zorg waar we in Nederland het langst mee bezig zijn is hier niet van toepassing.

Ik hoop dat ik binnenkort meer snap van wat er besproken word en een beetje mee kan praten met de verpleging hier. Daarna kan ik me gaan richten op mijn school opdrachten en meer zelfstandig gaan werken.

Groetjes Janet

  • 15 September 2017 - 00:09

    Wilco:

    Welke dagen moet je werken en wanneer heb je vrij?

  • 15 September 2017 - 06:07

    Janet De Vries:


    Op dit moment werk ik maandag tot vrijdag van half 8 tot half 3. Binnenkort zal ik ook avonddiensten gaan werken. Van 2 tot 8. De nachtdienst is van half 8 savonds tot 7 uur sochtends. Deze dienst hoef ik niet te draaien. Lange dienst dus!

  • 17 September 2017 - 23:47

    Hein:

    Succes met de taal (en je gang).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Hoi! Ik ben Janet. Ik ben 21 jaar en studeer verpleegkunde in Utrecht. Voor mijn afstudeerstage ga ik een half jaar naar Tanzania om daar in een ziekenhuis te werken. Via deze blog zal ik mijn ervaringen met jullie delen en kunnen jullie mij volgen gedurende mijn stage. Liefs, Janet

Actief sinds 10 Sept. 2017
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 8788

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 17 Februari 2018

Stage in Tanzania

Landen bezocht: