Eerste week werken voorbij - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu Eerste week werken voorbij - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu

Eerste week werken voorbij

Door: Janet de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janet

20 September 2017 | Tanzania, Nyangao

De eerste week werken achter de rug. Ongelofelijk veel nieuwe ervaringen en indrukken. Wat mij het meeste opvalt is het tempo op de werkvloer. De verpleegkundige en artsen lopen hier in het tempo wat ik normaal loop als ik ga shoppen, slenteren en overal even stil bijven staan om een praatje te maken. De verpleegkundige in mijn gang zijn erg aardig en geduldig voor mij. Ze spreken nauwelijks Engels dus Google translate is mijn beste vriend geworden.

Om een korte indruk te geven van een werkdag in de privé gang: de dag begint met schoonmaken, dan wachten tot de dokter langs komt. Tegen die tijd is het rond 9 uur. Om 10 uur is het pas thee tijd, tot die tijd is er vaak weinig te doen. De medicijnweizigingen doorgeven aan de apotheek en wat administratie. Van 10 tot half 11 hebben we thee break.
Na deze break is het tijd om de opdrachten die de arts heeft gegeven sochtends uit te voeren. Afnemen van bloed, verzorgen van wonden en testen op malaria komt het meeste voor. Echter nadat dit klaar is is het vaak erg rustig. Af en toe zitten we een uur of 1,5 niks te doen met alle verpleegkundige. In deze tijd proberen ze me Swahili te leren.

Gister mocht ik meekijken bij 2 operaties. Een cystectomie en een keizersnee. Super interessant om dit een keer in het echt te zien. De cyste die ze uit de buik van de patiënt haalde was ongeveer ten grote van een voetbal, haar buik was voor de operatie dan ook erg gezwollen.
Het kindje dat tijdens de keizersnee werd geboren is gelukkig helemaal gezond op de wereld gekomen, een meisje!

Afgelopen weekend ben ik met mijn huisgenoten naar het dorp Newala boven op de berg geweest. Een busreis van 4 uur in de meest onveilige busjes waar ik ooit in heb gezeten, dit was een hele ervaring. Vanaf de berg bij Newala kon je Mozambique zien liggen. Erg mooie omgeving, het voelde als een kleine vakantie.

De komende 2 dagen heb ik vrijgenomen van werk om even een beetje bij te komen. Nu in een beetje geland ben en alles een beetje begint te wennen slaat de vermoeidheid en heimwee toe. Even rustig aan doen en dan kunnen we er volgende week weer tegenaan.

Liefs Janet

  • 20 September 2017 - 22:15

    Marjolein:

    Wat een mooi verslag Janet! Je maakt ongelooflijk veel mee - ik ben trots op je.

  • 21 September 2017 - 10:07

    Wim Jannnie:

    even rust nemen kan geen kwaad Janet,dan ga je daarna weer met nieuwe energie verder.
    je indrukken moet je ook verwerken, neem daar ook de tijd voor. succes. liefs opa oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Hoi! Ik ben Janet. Ik ben 21 jaar en studeer verpleegkunde in Utrecht. Voor mijn afstudeerstage ga ik een half jaar naar Tanzania om daar in een ziekenhuis te werken. Via deze blog zal ik mijn ervaringen met jullie delen en kunnen jullie mij volgen gedurende mijn stage. Liefs, Janet

Actief sinds 10 Sept. 2017
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 8791

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 17 Februari 2018

Stage in Tanzania

Landen bezocht: