Labour ward - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu Labour ward - Reisverslag uit Nyangao, Tanzania van Janet Vries - WaarBenJij.nu

Labour ward

Door: Janet de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janet

21 Oktober 2017 | Tanzania, Nyangao

Hey allemaal!

Ik heb een tijdje niks van me laten horen, ik ben erg druk geweest en ben een beetje gesloopt door het werk en ik zal vertellen waarom.

Zoals ik in mijn vorige blog schrijf ben ik begonnen in de labour ward (verlos afdeling). In het begin was dit erg spannend en leuk, ik mocht met alles helpen, wat in Nederland niet voor te stellen is. Echter na een aantal dagen begon ik me te ergeren aan dingen.
De verpleegkundige in de labour ward werken ongelovelijk langzaam. Ze kunnen niet doorwerken en zitten meer dan de helft van de tijd op een stoel hun weekend te bespreken en privé telefoontjes te plegen terwijl 2 meter verderop een vrouw weeën heeft en vergaat van de pijn. In Tanzania is door de overheid bepaald dat pijnmedicatie tijdens een bevalling word afgeraden, maar helaas snappen ze het verschil tussen afraden en verbieden niet. De meeste vrouwen kunnen de pijn goed handelen en kunnen prima bevallen zonder medicatie, af en toe kan dit niet. De vrouw heeft dan zo veel pijn dat ze al haar spieren continu aanspant en hierdoor geen ontsluiting kan krijgen of zelfs in een shock raakt. Ook als dit het geval is willen de artsen/verpleegkundigen geen pijnmedicatie toedienen, ze doen dan liever een kiezersnede wat ik echt niet snap.

Ook weten de verpleegkundige niet hoe ze steriel moeten werken. Ik moest laatst een katheter bij een vrouw inbrengen en kreeg deze in m'n boten handen uit de verpakking gedrukt. Ik heb toen geweigerd en gezegd dat ik het alleen wilde doen als ik een nieuwe, steriele katheter zou krijgen. Gelukkig hebben ze wel geluisterd en heb ik voorgedaan hoe wij het in Nederland volgens protocol doen. Later heb ik het protocol in het protocollen boek van het ziekenhuis hier opgezocht en deze is gelukkig hetzelfde als in Nederland, niemand hier houd zich er helaas aan.

Ik merk dat ik me mateloos irriteer aan deze dingen. Ik kan niet een hele dag stil zitten als er geen werk is en ik wil niet het risico lopen dat iemand een infectie krijgt omdat ik niet steriel heb gewerkt.

Sinds 2 weken heb ik een Duits stel bij mij in huis wonen van begin 70. Hij heeft vanaf 1978 een aantal jaar in een ander ziekenhuis in Tanzania gewerkt als gynecoloog en is hier nu vrijwillig om te helpen op de verloskamer. Aan hem heb ik veel steun, hij legt me veel uit en neemt me mee naar andere afdelingen als er geen patiënten op de verloskamer zijn. Op de gynocologie afdeling is altijd wel wat te doen of ik help mee op de polikliniek. Ook kan ik altijd naar de Nederlandse artsen als ik te gefrustreerd word op de labour ward of als er niks te doen is, dit vind ik heel erg fijn.

Vanaf maandag ga ik naar een andere ward, de male ward wat een verpleegafdeling is, hier zal ik dan ook een vaste begeleider krijgen en gaan werken aan mijn school opdrachten.

Groetjes Janet

  • 21 Oktober 2017 - 23:28

    Wim Jannie:

    hallo Janet. fijn weer wat van je te lezen. je wilt je werk goed doen, en dat is heel fijn:.toch zul je bepaalde dingen moeten accepteren van de mensen waar je mee werkt, zij hebben toch een andere mentaliteit dan wij Nederlanders. maar het lukt je zeker wel.je doet heel mooi werk voor de mensen daar.
    wees trots op je zelf, dat je dit werk kunt doen. wij zijn zeker trots op jou. veel succes verder.
    hartelijke groetjes, en een grote knuffel van opa oma

  • 22 Oktober 2017 - 10:31

    Pien:

    Nou ik zeg maar...Suc6 bij de mannen afdeling. Zouden die ook alles zonder verdoving doen. Ik ben benieuwd. Toi toi toi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Hoi! Ik ben Janet. Ik ben 21 jaar en studeer verpleegkunde in Utrecht. Voor mijn afstudeerstage ga ik een half jaar naar Tanzania om daar in een ziekenhuis te werken. Via deze blog zal ik mijn ervaringen met jullie delen en kunnen jullie mij volgen gedurende mijn stage. Liefs, Janet

Actief sinds 10 Sept. 2017
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 8807

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 17 Februari 2018

Stage in Tanzania

Landen bezocht: